PSD2 (z ang. Payment Services Directive) to Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/2366 z dnia 25 listopada 2015 r. w sprawie usług płatniczych w ramach rynku wewnętrznego, tzw. Dyrektywa PSD2. W polskim prawie jej zasady zostały uregulowane poprzez nowelizację Ustawy o usługach płatniczych (Dz.U. 2017 poz. 1075).
Skrócony czas rozpatrywania reklamacji
Czas na rozpatrzenie reklamacji dotyczących transakcji płatniczych skróci do 15 dni roboczych. W przypadku bardziej skomplikowanych reklamacji czas na rozpatrzenie skróci się do 35 dni roboczych. Dotychczas czas ten wynosił odpowiednio 30 i 60 dni kalendarzowych.
W przypadku zagubienia karty, telefonu lub innego urządzenia, należy zgłosić ten fakt do Banku jak najszybciej. W takim przypadku odpowiedzialność za nieautoryzowane transakcje zostanie ograniczona do 50 euro niezależnie od tego, czy jest to transakcja zbliżeniowa czy inna. Dotychczas było to 150 euro.
Silne uwierzytelnienie Klienta przy logowaniu w kanałach bankowości elektronicznej polega na minimum dwuelementowym potwierdzaniu tożsamości spośród kategorii:
Podział kosztów między zleceniodawcę i odbiorcę przelewu na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego (UE, Islandia, Norwegia, Lichtenstein i Szwajcaria) tzw. opcję SHA – w której część kosztów pokryje zleceniodawca przelewu, a część – odbiorca.
Otwarta bankowość to nowy standard na rynku usług płatniczych.
Dyrektywa umożliwia pojawienie się na rynku nowych podmiotów – tzw. TPP (z ang. Third Party Providers), czyli na przykład innym bankom, serwisom płatniczym, którzy za zgodą Klienta, będą mogli świadczyć dodatkowe usługi:
Już niedługo będzie można spotkać się na polskim rynku z tego typu usługami.
API - zobacz: (https://psd2-pdev.bspoddebice.pl)
Bank Spółdzielczy w Poddębicach spełniając wymogi wynikające z ROZPORZĄDZENIA DELEGOWANEGO KOMISJI (UE) 2018/389 z dnia 27 listopada 2017 r. uzupełniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/2366 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych dotyczących silnego uwierzytelniania klienta i wspólnych i bezpiecznych otwartych standardów komunikacji zgodnie z art. 32 ust. 4 przedstawia informację na temat statystyk związanych ze wskaźnikami dostępności i efektywności specjalnego interfejsu do obsługi usług określonych w dyrektywie PSD2.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||