Sygnaliści
Sygnaliści – informacje
Bank Spółdzielczy w Poddębicach wdrożył przepisy Ustawy z dnia 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów.
Na podstawie ww. ustawy, Bank wprowadził procedurę, która w szczególności przeznaczona jest dla byłych i obecnych pracowników, kandydatów do pracy, stażystów, praktykantów, osób świadczących pracę na innej podstawie niż stosunek pracy, w tym na podstawie umowy cywilnoprawnej, dostawców, kontrahentów, osób reprezentujących akcjonariuszy czy członków organów Banku.
Podstawowy katalog naruszeń prawa, które mogą być zgłaszane obejmuje obszary takie jak:
- korupcja,
- zamówienia publiczne,
- usługi,
- produkty i rynki finansowe,
- przeciwdziałanie praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu,
- ochrona środowiska,
- ochrona konsumentów,
- ochrona prywatności i danych osobowych,
- bezpieczeństwo sieci i systemów teleinformatycznych,
- inne nieprawidłowości, o których mowa w ustawie, o ile informację o danym naruszeniu osoba zgłaszająca uzyskała w kontekście związanym z pracą.
Co powinno zawierać zgłoszenie
Zgłoszenie powinno zawierać przejrzyste i możliwie pełne wyjaśnienie:
- informacji na temat osoby, której dotyczy zgłoszenie;
- informacji o miejscu oraz czasie, w jakim występowało naruszenie;
- dane innych osób; które mają lub mogą mieć związek ze zgłoszeniem, np. mogących udzielić wyjaśnień;
- wszelkie inne informacje mające związek ze zgłoszeniem, umożliwiające wyjaśnienie zgłoszenia;
- dane sygnalisty;
- preferowany zwrotny kanał komunikacji, np. prywatny adres e-mail, utworzony specjalnie na ten cel lub pisemnie na podany adres do korespondencji.
Bank nie rozpatruje zgłoszeń anonimowych, dlatego podczas składania zgłoszenia potrzebuje informacje takie jak: imię i nazwisko oraz dane do kontaktu (może to być np. adres korespondencyjny, adres e- mail, numer telefonu). Brak danych kontaktowych uniemożliwi komunikację. Bank nie będzie mógł potwierdzić, że przyjął zgłoszenie lub przekazać informacji zwrotnej po zakończeniu działań.
W ciągu 7 dni od wysłania zgłoszenia Bank potwierdzi, że przyjął zgłoszenie. Po jego analizie Bank podejmie decyzję o trybie postępowania i rozpatrzy zgłoszenie w ciągu 3 miesięcy (90 dni) od daty potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia.
Jak przesyłać zgłoszenia
Sygnalista może dokonać zgłoszenia w następujący sposób:
- przez wysłanie listem zwykłym wiadomości na adres Banku: ul Łódzka 33, 99- 200 Poddębice do komórki ds. zgodności z dopiskiem „do rąk własnych”,
- przez wysłanie wiadomości elektronicznej na adres:
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. , - przez złożenie zawiadomienia w formie pisemnej bezpośrednio do komórki ds. zgodności.
Wszystkim osobom, które zgłaszają wnioski zapewniamy poufność.
Tekst ustawy o ochronie sygnalistów dostępny TUTAJ.