Skip to main content
  • Sygnaliści

Sygnaliści

Sygnaliści – informacje

Bank Spółdzielczy w Poddębicach wdrożył przepisy Ustawy z dnia 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów.

Na podstawie ww. ustawy, Bank wprowadził procedurę, która w szczególności przeznaczona jest dla byłych i obecnych  pracowników, kandydatów do pracy, stażystów, praktykantów, osób świadczących pracę na innej podstawie niż stosunek pracy, w tym na podstawie umowy cywilnoprawnej, dostawców, kontrahentów, osób reprezentujących akcjonariuszy czy członków organów Banku.

Podstawowy katalog naruszeń prawa, które mogą być zgłaszane obejmuje obszary takie jak:

  • korupcja,
  • zamówienia publiczne,
  • usługi,
  • produkty i rynki finansowe,
  • przeciwdziałanie praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu,
  • ochrona środowiska,
  • ochrona konsumentów,
  • ochrona prywatności i danych osobowych,
  • bezpieczeństwo sieci i systemów teleinformatycznych,
  • inne nieprawidłowości, o których mowa w ustawie, o ile informację o danym naruszeniu osoba zgłaszająca uzyskała w kontekście związanym z pracą.

Co powinno zawierać zgłoszenie

Zgłoszenie powinno zawierać przejrzyste i możliwie pełne wyjaśnienie:

  • informacji na temat osoby, której dotyczy zgłoszenie;
  • informacji o miejscu oraz czasie, w jakim występowało naruszenie;
  • dane innych osób; które mają lub mogą mieć związek ze zgłoszeniem, np. mogących udzielić wyjaśnień;
  • wszelkie inne informacje mające związek ze zgłoszeniem, umożliwiające wyjaśnienie zgłoszenia;
  • dane sygnalisty;
  • preferowany zwrotny kanał komunikacji, np. prywatny adres e-mail, utworzony specjalnie na ten cel lub pisemnie na podany adres do korespondencji.

Bank nie rozpatruje zgłoszeń anonimowych, dlatego podczas składania zgłoszenia potrzebuje informacje takie jak: imię i nazwisko oraz dane do kontaktu (może to być np. adres korespondencyjny, adres e- mail, numer telefonu). Brak danych kontaktowych uniemożliwi komunikację. Bank nie będzie mógł potwierdzić, że przyjął zgłoszenie lub przekazać informacji zwrotnej po zakończeniu działań.

W ciągu 7 dni od wysłania zgłoszenia Bank potwierdzi, że przyjął zgłoszenie. Po jego analizie Bank podejmie decyzję o trybie postępowania i rozpatrzy zgłoszenie w ciągu 3 miesięcy (90 dni) od daty potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia.

Jak przesyłać zgłoszenia

Sygnalista może dokonać zgłoszenia w następujący sposób:

  • przez wysłanie listem zwykłym wiadomości na adres Banku: ul Łódzka 33, 99- 200 Poddębice do komórki ds. zgodności z dopiskiem „do rąk własnych”,
  • przez wysłanie wiadomości elektronicznej na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.,
  • przez złożenie zawiadomienia w formie pisemnej bezpośrednio do komórki ds. zgodności.

Wszystkim osobom, które zgłaszają wnioski zapewniamy poufność.

Tekst ustawy o ochronie sygnalistów dostępny TUTAJ.